Julkalender

Så är det äntligen dags för julkalendrarna! Jag har en alldeles egen som jag fått i en swapp på Scrappiz, butikerna har sina (så kika in hos Apidae/Sykompaniet om du handlat och fått en liten lott, nu är det dags att börja kika efter lucköppningen!) och i går kväll gjorde jag klart lilla Y's kalender. Tidigare har hon haft paketen på ett snöre högt ovanför skrivbordet, men i år kan hon nog låta bli att pilla på dem så hon får dem i en korg:



För att hon ska veta vilket paket hon ska leta efter har jag gjort en enkel dra-bort-almanacka så hon får ta bort dagens lapp, leta reda på rätt paket och på så vis träna siffrorna. Smart mamma :)



Almanackan var mycket enkel att göra! Den består av ett cardstockark som perforerades på 0,5, 3,5, 6,5 och 9,5 inch. Sen skar jag remsor på 3, 6 och 9 inchmarkeringarna så att säga, dvs varje remsa blev 3 inch bred och är perforerad 0,5 inch ner, det är där vikningen är där man kan se 2:an. Sen skar jag remsorna i 2 inch breda bitar, så blir det perfekt 24 bitar av ett ark cardstock! Jag gjorde små hål i ovankanten (lite pilligt, men det gick - en tjock nål och skärmattan till Silent Settern för mätning så de hamnar lika, och så tre ark i taget, är lösningen :)) och sen trädde jag på dem på så långbenta brads jag kunde hitta. De räckte precis...:) Jag tog varje ark för sig när jag trädde på dem för jag har lite lite lim mellan arken för att hålla ihop dem, även när ivriga barnafingrar sliter i dem. Det BORDE gå att limma ihop och sen borra hålen, ska experimentera med det någon dag.

Ska för övrigt göra något liknande till Y när hon fyller fem, hon vill ha en kalender så hon kan ta bort en lapp varje dag och räkna dagarna fram till sin födelsedag. Tänkte det kan vara lagom att räkna ner från 1/1 eftersom hon fyller 10/1, men då blir det nog lite mer arbetade lappar än de jag gjorde i går kväll. Kl 23 räckte det med handskrivna siffror. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0