En layout från Italien

Första layouten som blev gjord från helgen i Italien handlar om en av sambons stora intressen - geocaching. Jag är väl inte riktigt lika fast, men det är rätt kul och man får se saker man inte hade sett annars. Kort beskrivet handlar det om någon som gömmer en låda med en liten loggbok och eventuellt några byterssaker, tar reda på koordinaterna med sin GPS, publicerar hela härligheten på http://www.geocaching.com/ och sen är det några andra som tar sina GPSer och letar upp den här lådan. Efter ett tag blir det ganska många som hittat lådan och det är jättekul att se vilka som varit där, de skriver både i loggboken och loggar det på siten, så man kan följa vad som händer. När man är någonstans så kan det vara väl värt att kolla upp vilka cachar som finns i närheten, ofta kommer man till ställen som på något sätt har en historia eller är spännande på annat sätt och får sig en dos kunskap och kultur på köpet. Vi har jagat ett antal framförallt i Malmö-trakten (sambon har plockat på fler ställen, men då har jag oftast inte varit med), vi tar det ibland som en helgutflykt och kniper ett par cachar eller så. Lillfian tycker också det är kul, jaga pappas skatter som hon säger. :-)

Så här blev layouten:



Bakgrunden är en kraft-cardstock från Bazzill (tror jag) och de mönstrade papprena är från DaisyD, rester från ScrapEvent 2007. Kom väl till pass här, tyckte de plockade upp färgerna från fotona riktigt bra. Min sortering av pryttlar resulterade i att jag använde mesh för första gången! Ser ni den lilla metallgrejen på ovankanten av fotot? Ett klockrent fynd - kommer från sambons Milano-köpta skjortor (satt på axlarna istället för nålar när de var förpackade, och han fick INTE slänga dem för mig..:-)) och på ena sidan står det Handsome och på andra Valuable. :-)

Geocoin är alltså en "peng" som reser mellan olika cachar. Någon köper ett sånt, stoppar det i en cache, registrerar det på http://www.geocaching.com/ och väntar på att se hur det reser världen över. Det finns även TravelBugs som kan resa på det viset. Det är extra skojsigt att hitta något sånt, och kan man då flytta rejält på det blir det extra kul.

Så här ser geocoinet vi hittade ut:



Var det är nu har jag ingen aning om. :-)

Kommentarer
Postat av: KarinO

Riktigt spännande det där med geocaching verkar det som. Började kolla runt om där jag bor i Huddinge och här finns en hel massa! Man kanske skulle ta och försöka sig på att hitta en!

2008-05-31 @ 02:39:27
Postat av: DesignAnnique

Geocaching ÄR jättekul, och en bra "sport"/fritidssysselsättning för hela familjen. Man gör något tillsammans som är spännande, kommer ut i naturen och får dessutom lite motion när man knatar omkring. Inte helt fel :-)



Vill någon veta mer så fråga på bara, jag svarar på det jag kan och vidarebefordrar resten till sambon som är heltokig i det.

2008-05-31 @ 09:41:13
URL: http://designannique.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0