Operation OmOrganisation...

Operation Omorganisation är igång! Nu har jag fått nog av röran, lite har rensats bort men det har fallit på att jag inte har ett system att sortera som passar mig. Som det är nu så drar jag fram lite här och lite där och något sånt ur den lådan och något ur den andra lådan osv osv. Sen blir det för jobbigt att sortera tillbaka, plus allt nytt som aldrig kommer in i sorteringen överhuvudtaget (läste förresten att man kan skriva över huvud taget, överhuvud taget och överhuvudtaget - alla tre är korrekta!), så i bästa fall öser jag ner det i någon låda som står någonstans i rummet. I värsta fall fortsätter det att flyta runt på pysselbordet. Så jag funderade på hur JAG funkar, vad är det jag letar efter och hur hittar jag det, hur ska jag sen kunna få tillbaka allt på sin plats på ett smidig sätt. Att ha det i massor av burkar, askar och byttor är uppenbarligen o-bra, jag stoppar ju inte tillbaka sakerna i dem. Alltså behöver jag FÄRRE förvaringsenheter, inte fler. Av det följer att de bör bli lite större än de nuvarande. Vissa saker söker jag specifikt efter (i mitt fall - brads, öljetter, band och blommor), i övrigt söker jag efter "något rosa", "något grönt", "något kul som passar ihop med det gulrödblårandiga pappret" osv. Efter bläddrande i diverse bloggar (några nämnda nedan eftersom jag råkar minnas att det var där jag såg det... men det finns fler som jag besökt och kikat runt hos) faller följande ut:

Foamisar ska sorteras löst slängda i burkar (eftersom det är de jag använder, inte de som ligger kvar i sina askar!) - men jag måste komprimera det. Tack Karin för idén! En bit ner på Karins sida ser ni hur hon har gjort och jag ska göra något liknande och NU är de inköpta - mina nya Kassett-lådor från Ikea. Vita fick det bli, jag vill ha in LJUS i mitt rum.. överbelamrat = mörkt, norrfönster = mörkt (även om det är bra för papper och dekorationer :-) ), avlångt rum = mörkt. Alltså, ljusa förvaringar. Sen blev det ju inte sämre av att de har ett family-erbjudande där ett tvåpack kostade 29 kr, så mina fyra lådor kostade 58 kr istället för 130 kr.


Sen hittade jag förvaringen för blandade dekorationer! Jag hade klurat lite på hur jag skulle göra och var inne på lösa halvtransparenta lådor, men nackdelen är att de skulle då behöva staplas i höga staplar - och man ska alltid ha den understa. Alternativet var att få sambon att göra ett gäng nya hyllplan, men de stjäl centimetrar... Istället hittade jag den här:

image365
Även den i serien Kassett från Ikea! Fem sådana får precis plats på höjden i ett av mina köksskåp som jag har över pysselbordet, och det blir en låda för varje färg. En del av den inspirationen kommer från Lisa InkyWings, men utförandet är min egen idé.

Med de här har jag totalt 10 lådor som ska innehålla alla mina smådekorationer färgsorterade.. En låda för rosa, en för rött, en för gult o orange (för det har jag nog inte så mycket av), en för blått, en för grönt, en för lila, en för svart/vitt och en för metalliskt. Då har jag två lådor kvar som jag kan använda när jag kommit på vad jag har glömt. :-) Tanken bakom är att när jag har dragit fram saker och/eller köpt nytt är det bara att stoppa ner det i zippisar och slänga ner i lådan för just den färgen. Det MÅSTE vara enkelt att sortera! Jag är ju känd som expert på att organisera och o-expert på att hålla mina organisationer, men den här gången tror jag att jag kan ha hittat något som har en chans att funka. Jag brukar envisas med att sortera i för små fraktioner, jag kanske inte klarar det när det kommer till kritan utan behöver stora, övergripande, enkla fraktioner. Som färg. Worth a try anyway! :-)

Sen tillkommer det tre lådor för blommor, en för stora, en för "vanliga" och en för små. Vad det ska bli för slags lådor återstår att se, jag börjar med att få dessa på plats så får jag se vad som passar in och får plats. Det stora problemet är snarast att lyckas sortera om det jag har, jag måste nog ösa ut allt från rummet och sen plocka in det bit för bit. När jag nu ska hinna det....

Nåja, i kväll ska jag montera fler minibyråar och lådor!

Kommentarer
Postat av: Sara

Låter toppen!
Ser fram emot dokumentationen av resultatet!

2008-05-09 @ 16:29:26
URL: http://sarasscrap.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0