PP - paper piecing...

Idag tänkte jag visa de två pp-kort jag gjort på alldeles egen hand... det är INTE lätt att göra sina egna första mönster, men det blev lättare mellan gång ett och två kan jag lova, så det är värt ett försök för de som inte provat. Jag började iofs med en pp-kurs för Muhren på en Scrappizträff, vilket var undergörande eftersom hon lyckades förklara hur man ska tänka...

Nåväl, så här blev mitt första försök:
image21
Kortet fick min brorson på födelsedagen för ca 1 år sen.

Sen fyllde hans lillebror år ett halvår senare, och då fick ju även han ha ett pp-kort.. :-) Då blev det så här:
image22

Det är liiite skillnad tycker jag, det kändes som jag hade lärt mig lite trots allt. :-)

Och då undrar vän av ordning vad pp är, misstänker jag... Paper piecing, en snygg variant av klippdockor nästan. :-) Skämt åsido så är det när man monterar ihop pappersbitar till figurer och eftersom det är lager på lager (vilket kan förstärkas med 3D-kuddar om man vill - jag ÄLSKAR mina 1 mm kuddar till det här!) så blir det ett mer tredimensionellt resultat av det hela. Skuggar man kanterna och grejar och har sig blir det ännu mer levande och 3D. Svenska gurusar inom det här är nog Muhren och Badanka, de gör fantastiska PP-grejer. Själv fuskar jag mest för att jag tycker det är kul någon gång ibland. Jag använder mestadels målarbilder (från dotterns målarböcker eller hittade på nätet) eftersom de har ganska "enkla" bilder som är lätta(re) att dela upp i delar. Självklart kan man rita egna bilder (eller klippa på fri hand...), men så långt sträcker sig inte min konstnärliga ådra, så jag håller mig till bilder andra har gjort.

Hoppas någon kan bli inspirerad och prova på, det är lättare än det ser ut och dessutom ganska kul!


Kommentarer
Postat av: Helena /pixelit

Åh ,jag vill också prova på mer PP.Har inte alls gjort mycket och har inte tänkt så mycket på målarböcker.Tusen tack för tipset,vet att jag hört det innan,men glömt bort det.
Ha en fin helg,
kram!

2007-05-25 @ 10:01:47
URL: http://pixelitpyssel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0