Rapport från scrapeventet

Nu är jag hemma efter en intensiv helg på Scrapeventet, jag är helt slut i boet nu... Tänk er, full rulle 8-24 på lördagen, hem och sova några timmar och så dit igen och köra igång kl 9 och hålla på till 15.30. Jag är helt utmattad :-)

Första kursen var Paleda. Vi gjorde en canvastavla där vi stöpplade färg över utstansade fjärilar och blad som vi sedan pillade bort, och sen dekorerades tavlan med band, klädnypor och blingblingar. Och tidningspapper. :-) Meningen var att man ska kunna använda den som memo-tavla, men det lär jag ju inte göra. Det är inte riktigt min stil liksom...:-) Men Y gillade den, när vi skalat bort en del av dekorationerna, så hon kan nog ha den någonstans.

Nästa kurs var Basic Grey där Theresa (Pysselgumman) fick oss att göra en ask av minialbumssidor, fast en del gjorde minialbum istället. Jag gjorde en ask till Y's Barbiekläder, annars vet jag inte vad jag ska använda den till. Papprena (Sultry) är som vanligt underbara, men jag hade nog valt en annan kombo om jag skulle valt helt själv. Idén var också rätt kul, men det blir nog inte något jag gör igen. Dessutom blev jag "tvungen" att köpa en Japanese Screwpunch, för jösses vad bra den var! Hur enkelt som helst att göra hål i chipboard med... bara trycka och så var det klart!

Efter lunchen körde vi Maja Design, och fram tills dess hade jag väl hållit mig hyggligt i skinnet och gjort som det stod, men när det var dags för layouter fick jag ju bygga om lite :-) Det gick utmärkt att kapa ner till 8x8 hela helgen, men det blev nog inte riktigt som de tänkt att det skulle se ut varje gång. :-) Maja Design har släppt nya jättesöta papper (funkar bra till kortmakeri också), tyvärr var den här leveransen aningen sned i trycket så det blev lite bökigt och en del fick inte riktigt till det. Jag har ju lite extra utrymme så att säga så jag fick väl till det till slut, men innan jag fattade varför det bara blev snett hela tiden... En dubbellayout på temat vänskap blev det i alla fall, i ljust turkost och mjukt brunt. Inte så illa även om det inte är mina färger.

Sen kom Bazzills kurs och den var i mitt tycke i särklass sämst av alla, den är så ruggigt amerikansk med grälla färgkombinationer i färdigskurna bitar och märkliga upplägg. Men vi fick ett snyggt liggande letter-album, om än märkligt färgmatchat på utsidan. De två gröna färgerna det hade på sig skar sig aningen med varandra.. undrar om vi fick dem för att det blivit fel i färgerna och vi ändå skulle dekorera utsidan, vilket vi inte hann på kursen och nog ingen kommer göra ändå :-) Så nu ska jag prova på det formatet också och inte bara stående letter. Vi fick även material till tre layouter som jag raskt gjorde om till två liggande letter och har mer än hälften av materialet kvar eftersom jag vägrade använda det illorange pappret ihop med det bruna, olive-lime-färgade (är inte säker på om jag ska kalla det limeoliv eller olivlime...:-)) och det... öh... blågröna. Det var som vanligt full rulle med de amerikanska ledarna, och det var konstant prat och utlottning och frågesport... men jag vann inte, jag fick nog aldrig svara ens en gång. Jag satt näst längst bak och på utkanten så att säga, så hur jag än viftade syntes jag inte. Men så är det ibland.

Sen var det middag, helt OK med någon slags ryggbiff, potatisgratäng och sånt, och till efterrätt glass med hallonsås. Just matbiten var en besvikelse under hela helgen, maten i sig var god men de hade noll koll... det kändes som de konstant blev överraskade av hur många vi var, vilket känns lite märkligt. De hade inte någon större koll på när maten tog slut utan kön stoppade upp och man fick leta reda på någon att säga till. Sen tog det en bra stund innan det kom mer mat och strax där efter tog något annat slut (för de kollade inte när de ändå skulle fylla på...) så då blev det stopp igen. Vi fick varken förmiddags- eller eftermiddagsfika på lördagen och inget förmiddagsfika på söndagen. Eftermiddagsfikat idag var någon slags kakbuffé och de goda sakerna räckte till ungefär hälften, sen kom det fram typ Gillekakor istället för äppelpaj med vaniljsås, vaniljhjärtan, små chokladbitar osv. Jag hann med i första svängen :-) Men med 180 pers eller vad vi nu var, så tycker jag det krävs LITE mer organisation hos det företag som åtar sig att sköta markservicen... även om själva maten var helt OK, till och med ganska god.

Efter det ett cropparty. Det här året var det inte lika mycket demos och make'n'takes, och det var rätt skönt. Vi hade ett tävlingsprojekt i gruppform, och vår grupp vann inte. :-) Det tog en timme och resten av tiden kunde man mingla runt (i den mån det går att göra det när det är hypertrångt och massor av väskor överallt...) och scrappa lugnt. Jag hann faktiskt tre layouter, två av dem var inte speciellt avancerade, men jag är nöjd med att ha gjort dem i alla fall. En av dem är jag hypernöjd med till och med, den blev så klockrent rätt fastän den varken har titel, journaling eller dekorationer utöver 18 pluppar glitterlim...:-)

Efter några timmars sömn var det full rulle igen idag. Först körde vi igång Karen Foster/Hambly/Easer, dvs papper från KF, Rubons från Hamblys och journalingstämplar från Easer (som jag tror släpptes till oss i helgen men inte har kommit ut i Scrapaddicteds webbutik än). En lite busig layout gjord av JennyS var förlagan och med lite pyssel blev det en rätt söt 8x8 också. RubOnsen från Hamblys har jag tittat på innan och inte begripit vad jag skulle ha dem till, men det blev rätt bra. Inte tillräckligt för att jag ska köpa dem, men det blev bra ändå. Stämplarna hade jag redan köpt en av dem på lördagen och det köpet är jag nöjd med, känns som jag kommer använda den en hel del. Det är ett rutigt litet "utrivet" notblocksark, känns som det är lättplacerat. Hjärtat funderar jag på om jag skulle ha köpt, men vi får se, de finns ju kvar. Vi kunde ha gjort ett kort av en overlay också, men jag orkade inte riktigt just då så det tänkte jag faktiskt göra hemma.

Sen blev det QK-kursen, och tyvärr kunde The Man, Gary, inte vara näravarande. Strax innan han skulle åka lades hans lille son, 4 veckor gammal, in på sjukhus med RS-virus. Jag har full förståelse för att han stannar hemma och hoppas av hela mitt hjärta att det går bra och att pojken tillfrisknar snart, jag vet så väl vad RS-virus kan leda till. Marie fanns dock på plats så det gick ju bra ändå! Kursen var en typisk produkt-kurs, som det brukar vara med QK, och blev en layout med en lååång ranka (en av de nya 12"-diesen, tyvärr fick vi inte stansa det själv eftersom Gary skulle haft de sakerna med sig...), fjärilar, blommor och grejor. Rätt söt faktiskt, och väldigt Qickutzk och Marie-ig. :-) På den kursen fick jag min första vinst i en utlottning, sån där vinyl till Silhoutten (och den borde ju funka i WB också...), fast vad jag ska ha VIT sådan till vet jag inte. Pratade med en tjej om att dela med henne eftersom hon fått svart, men det glömde vi av sen... Vi fick också prova ett av de nya alfabetena som släpps nästa helg (och som såldes med specialtillstånd på eventet, så jag köpte ett till Monica...:-)), och det gillade jag massor.

Efter lunch var det dags för sista kursen, Making Memories. Fyra layouter på 1,5 timme och jag var klar före utsatt tid. Men det handlade mycket om att det var ett par pappersbitar som skulle sättas dit på varje del, dekorationerna kan man inte få på plats förrän fotona är ditsatta, och jag kan inte göra titeln förrän jag vet vilket foto jag ska ha... ska sätta mig med alla layouter och bestämma foton snart, ska ändå framkalla om någon vecka eller så. Något foto kanske jag redan har, och då får de layouterna bli klara först. På den här kursen fick jag en vinst till, då blev det ett paket till av de chipboardbokstäver vi skulle använda , och det passar ju mig bra som gärna vill ha dubbla paket av sånt så jag kan ANVÄNDA dem. :-) De var rätt söta, ganska våriga i färgerna (passande när det är "Spring fever - MM Garden Party Program" :-)) så de kan bli användbara.

På det hela taget har det varit en underbar helg, nu återstår bara att packa upp och slutföra de saker som påbörjats. Välja foton är första projektet, så det blir väl framkallning om någon vecka eller så. Har jag foton som passar kommer bilder här snabbare. :-) Hade tänkt scanna några saker och lägga in här, men det får vänta, klockan hann bli mer än jag tänkt och nu tänker jag zåååååååååva.


Kommentarer
Postat av: Monica O

Ska bli så kul att se vad du gjort Annica. Det låter som jag missade något men men jag kommer nästa år.
Stort tack för att du köpt alfabetet till mig. Var inne på Maries sida och såg LO:n där hon använt detta. Säger bara WOW!!!

Kramis Monica

2008-04-28 @ 11:50:14
URL: http://scrapparenmonica.blogg.se
Postat av: Marie

Hej Annica! kul att läsa om dina åsikter om eventet. Jag har just påbörjat mitt första album till dottern - inspirerad av dig i "litet" format. Blev riktigt taggad när jag såg dina fina sidor.

Hoppas att du hittar användningsområden till din vita vinyl. Personligen har jag mest använd vit =)

2008-04-30 @ 15:39:25
URL: http://maraij.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0