Stämpelförvaringen

Som utlovat tänkte jag visa hur jag förvarar mina stämplar numera... eller rättare sagt - håller på att flytta över mina stämplar för att kunna förvara framöver :) Gjorde drygt 100 stämplar i går och har nog gjort ungefär lika många hittills idag. Och fler ska det bli. När jag är färdig tänkte jag faktiskt RÄKNA mina stämplar också, kan ju vara spännande.. men mer om det en annan dag. Jag klår i vilket fall inte Evas 156 stämpeldynor, eller hur många det nu var :-)

Nåja, det material som behövs (utöver EZ-monterade stämplar) är vattenlöslig stämpeldyna, penna, vitt papper, lamineringsmaskin + lamineringsfickor, sax, A5-plastfickor och en förvaringslåda för DVDer.

Jag började med att skära till mina pappersark så de blir lite mindre än en A5, helt enkelt anpassade till lådan jag ska ha dem i (med extra utrymme för lamineringsfickan och lite extra plats i plastfickan). I mitt fall blir det 185 x 140 mm. Det anpassar man ju till sin egen förvaring, förstås.




På ett sådant pappersark lägger jag ut de stämplar jag vill ha, med baksidan uppåt. Jag pusslar in så många jag kan på varje ark för att få plats i lådan (och ska jag vara ärlig har jag TVÅ...:-) ) och sedan så stämplar jag dem som de ligger. De första arken stämplade jag varje stämpel för sig, och det rekommenderas inte. Dels tar det evigheter och dels så flyttar de sig lätt lite och då blir det kanske någon som inte får plats attt stämplas snyggt. Inte för att det behöver vara snyggt, men jag vill ha HELA stämpeln med iaf! Istället kom jag på att jag kunde ta en gratängform med helt flat botten och trycka ner botten över de upp- och nervända stämplarna. Poff, så sitter de fast, kan färgas in med den vattenlösliga stämpeldynan och sen stämplar man hela arket på en gång! Det gör inget om det inte blir perfekta avtryck, det viktiga är att man får en uppfattning om hur de ser ut så man kan välja. Sen kommer supertricket - ta med gratängformen och spola av färgen under rinnande vatten, inte för hård stråle. Torka lätt med handduk, pilla av dem och låt torka medan du gör nästa och nästa och nästa ark. Där jag har flera märken på samma ark drar jag linjer runt de som hör ihop och skriver tillverkaren i området för att kunna minnas.




När alla arken är färdiga (eller iaf några stycken, jag gör 10-12 i taget... sen får jag inte plats med fler högar med stämplar på tork :-) ) så laminerar man dem. Jag får plats med två ark i varje lamineringsficka.




Klipp ut arken, runda hörnen så de inte drar sönder plastfickan sen. Spara någon mm på varje sida, bara så det håller ihop.



Så ska det se ut!



Använd sedan motljus och sätt stämplarna på baksidan. På det viset passar de perfekt eftersom du har måttat in att de faktiskt får plats, det är därför man ska lägga ut alla stämplar på en gång!



Arket fullt...



...och stoppas in i plastfickan. Jag har kapat mina plastfickor en dryg centimeter på bredden (eller vad man ska kalla det, där man stoppar in arket i vilket fall) eftersom de inte får plats så bra i lådan annars. Jag skriver också tillverkaren (eller en förkortning) i ovankanten på plastfickan, för att lättare kunna hitta när jag bläddrar.

Sen är det bara att stoppa ner arken...




...i den behändiga lådan och sätta igång med nästa omgång. Om man har så mycket stämplar som jag det vill säga...

Fast det FINNS de som har fler. Mycket fler... nämner inga namn, det är nog lugnast så, men jag vet de som slutade räkna på några tusen, och jag tror inte jag kommer upp i ETT tusen stämplar ens en gång. Men flera hundra... *rodnar* Och ja, flera av dem är oanvända. För att inte tala om ett till två år gamla stämplar som inte monterats än, eller ens kommit ur sina förpackningar... men nu ska det bli skärpning, för nu kommer jag kunna sortera in nya lätt och också kunna leta bland mina stämplar. För ni ska veta att jag hade flera osm jag inte ens mindes jag hade köpt - om än inga dubletter. Än...:-)

Åter till stämpel- och lamineringsbordet!

Kommentarer
Postat av: Betty

Gud, va stämplar du har. Så bra förvaring. Jag har oxå mina på stämplade, laminerade ark. Men jag har satt in mina i pärm. Tycker att det är sådär. Ska nog ändra om och ha i låda av något slag, som du har. Verkar smidigare.

2008-08-13 @ 22:47:06
URL: http://bettywahlborg.blogg.se/
Postat av: DesignAnnique

Jag har kört många system genom åren, och det senaste var laminerade ark i pärm. Funkade inte för mig, det var för svårt att bläddra, jag såg inte hur stämplarna såg ut osv. Plus att några är lite halvtaskiga i "clinget" på EZ-foamet så de trillade loss då och då. Och folk som lånade pärmen och stämplade snurrade ofta till var de skulle sitta osv. Nu är det superenkelt att ha överblick, hoppas jag :-) Så det är bara att ta ett djupt andetag och sätta igång. Räknade de jag är helt klar med - 173 st. Ca 50 till ligger uppstämplade, och sen är det väl några hundra kvar, varav ett 50-tal ska monteras... Tur jag har semester fortfarande!

2008-08-14 @ 07:00:50
URL: http://designannique.blogg.se/
Postat av: Sandra

Vad bra förvaring! Fast jag har börjat använda tack´n peel och har lite problem med hur jag ska förvara de stämplarna nu...



Du gör verkligen kanonfina kort, har inte hunnit titta runt så mycket eftersom jag ska till jobbet, men jag återkommer!

2008-08-14 @ 07:23:58
URL: http://smamirakel.blogg.se/
Postat av: Anki

WOW vilken fin stämpelförvaring, kanske något att ta efter? Hmm....



Du varför inte scrappa kanten längst upp med en tunn litne remsa av något fint papper och sen skriva tillverkarens namn också där eller utstansat eller stämplat? En idé jag fick här nu.....

2008-08-14 @ 10:19:51
URL: http://ljuvligtvitt.blogspot.se
Postat av: Kamilla

Men sååå smart!!

Ja,flera hundra blir det Rodnar instämmande

Kan stämplar räknas som fetisch?!?? Gapskrattar

Ha en fortsatt trevlig semester,jag semestrar &så ;)Vi får väl ha stempelsemester sedan då...(behöver snart nya dynor :D)

2008-08-14 @ 10:45:30
URL: http://kamillasscrapping.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0