Uppföljning spillpapper...

Jag har fått en del frågor kring spillpappersförvaringen, som ju egentligen inte är SPILLpapper på det viset, utan snarare 6x6-bitar. Det "riktiga" spillpappret ser ut så här:



Ett plastkuvert med blandade bitar...

Cardstocken ligger också i plastkuvert:



Färgsorterade! Det kom sig av att jag aldrig hittade något när de låg i samma kuvert, och oftast vet jag vilken färg jag letar efter. Småspill av mönstrat är en annan sak, där kan jag ta bitar och slänga ihop på ett annat sätt.

Den mönstrade mappen rensas då och då, och jag slänger då de överblivna spillbitarna i kuvert om ca 95 g (inkl kuvert) och säljer på Tradera. Brukar ge en liten slant trots allt, och det är ju något jag annars hade slängt!

Sen har jag hela bibban med kuvert så här:



Inkörda mellan toten och min cardstockförvaring. Lätt att få tag i, och jag har använt MYCKET mer spill (ffa enfärgat) sen jag gjorde så.

Åter till min 6x6-förvaring;

Sorteringen var faktiskt snabbt gjord, det var bara att lägga dem i färghögar. Tog nog max en halvtimme, i vilket fall kortare tid än att göra flikarna :)

Dubbelsidiga har jag sorterat efter den sida jag tror jag kommer använda mest, eller så har de hamnat i "tokmönstrat" om de inte har liknande färgskala på båda sidor och jag inte vet vilken sida jag kommer använda. Är det mer eller mindre enfärgad baksida har jag sorterat på den mönstrade sidans huvudfärg. Något dubbelmönstrat papper har jag haft två bitar av och då kan en ha hamnat i ena sidans färg och den andra på baksidans färg. Det är lite olika och jag har gjort lite på känn. Det är inte en superstrikt sortering, ibland har jag gått på känslan i pappret helt enkelt.. :)

Jag delar inte hela papper i förväg, men när jag skurit i dem till en viss gräns (till kort eller layouter) så delar jag upp dem i 6x6 och spillbitar, det är lite olika när det inträffar. "Storpappersförvaringen" innehåller med andra ord en del spillpapper den med, men jag funderar på att hålla mer strikt på att det ska vara hela papper, eller åtminstone stora bitar, minst 6x12-bitar. Kanske :) Det är ett av de där "djupt-andetag-projekten" som jag inte riktigt kommit igång med än...  men Real Soon Snart ska det bli av, och då blir det nog mer bitar i både plastkuvert och 6x6-lådan :)

Än så länge är jag jättenöjd. Det känns som det kan funka och det jag har åstadkommit i pappersväg som ska in där har jag faktiskt satt under rätt flik direkt än så länge. Annars är det tänkt att det kan hamna längst fram i väntan på insortering, för att inte ha dem flytande. När den högen är större än resten är det väl dags att sätta fart antar jag :)

Kommentarer
Postat av: Sindra

Smart idé med färgade plastmappar att lägga enfärgat cardstock i. Ska kika på stan nästa gång jag åker dit om jag kan hitta sådana och sen får jag börja sortera jag också :D

2009-08-20 @ 09:50:04
URL: http://sindras-gnistor.blogspot.com
Postat av: DesignAnnique

Plastkuverten kommer från Biltema, så vet alla var de ska leta efter dem :)

2009-08-20 @ 16:44:02
URL: http://designannique.blogg.se/
Postat av: Marie/isingen

Tack för svaret ang 6*6 bitarna som är dubbelsidiga. Åh,jag längtar hem till pysselbordet, är just nu på en 2 veckor lång semester och har 1 vecka kvar innan jag kan pyssla på riktigt. Har uppstämplat med mig men det är inte samma sak. Njuter dock av skön semester så egentligen går det ingen nöd på mig :o)

2009-08-20 @ 20:22:52
Postat av: Erica

Ja det var ju en fiffig idé men vad gör du med spill :)?? just nu ligger det oröra i min pizzakartong när man köper på landstoken så skickar hon det med pizzakartonger om det inte är mkt mest papper lägger hon i det



2009-08-21 @ 09:03:15
URL: http://faithhopeaandlove.blogspot.com
Postat av: Erica

Ja det var ju en fiffig idé men vad gör du med spill :)?? just nu ligger det oröra i min pizzakartong när man köper på landstoken så skickar hon det med pizzakartonger om det inte är mkt mest papper lägger hon i det



2009-08-21 @ 09:03:25
URL: http://faithhopeaandlove.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0