Pixiboksförvaring

Jag blev så trött på dotterns alla pixi-böcker (och andra småbökcer i den storleken) som flöt omkring i bokhyllan, trillade åt alla håll och inte fick plats i den lilla korgen vi hade till dem... så jag gjorde en pixibokslåda till henne! Det är ett tag sen men nu har jag äntligen fotat den!



Jag började med att skära till tre kraftiga kartongbitar av sådan där kartong man får med när man beställer papper (om man har tur...), en till botten som var ca 1 cm bredare än en pixibok och två till sidorna, så där lagom höga. Minns inte riktigt vilket mått det blev, men jag provade ut vad som var lagom. Längden på dem gjorde jag ca 29-29,5 cm, dels för att jag skulle ha några millimeter över på en cardstock när jag skulle klä dem och dels för att hylla den står i (Ivar) är 30 cm djup. Sedan måttade jag ut på en cardstock och bigade så bottendelen blev bredden på bottenplattan + 2 x tjockleken på kartongen, så sidobitarna "står" brevid bottenplattan innan cardstocken går upp över dem. Bigade för nedvik i ovankant också när jag ändå höll på. Jag tog en cardstock med ljusare kärna från Coredinations, tycker det blir så snyggt när man sandpapprar den...

Framstyckena är i lite tunnare kartong, mest baserat på att jag inte hade mer av den tjocka vad jag kunde hitta, men det funkade det med :-) Även de kläddes med den mörkare rosa cardstocken. Insidan klädde jag med en ljusare cardstock, samma som jag har på skylten på fronten. utstansade bokstäver med två olika alfabet (ett double do och ett QK), petaloo-blommor och en blingbrad, sen var det klart!

Fler bilder:



Närbild på framsidan. Här syns de sandpapprade kanterna.



Tom låda. Här syns den ljusare insidan bättre.



Insidehörnet. Jag har samma färg på insidan av fram- och bakstyckena som på utsidan eftersom det var den jag hade mest över av :-)

Vi har haft den nu ett tag och det funkar jättebra, hon stoppar till och med tillbaka pixiböckerna i den när hon har läst dem..:)

Kommentarer
Postat av: Nita

åh vilken fiffig idé;-) ska nog finurla på en till mina systerbarn;-)

kram

Nita

2009-01-31 @ 10:13:15
URL: http://nita.bloggspace.se/1
Postat av: Maria

Rolig o jättefin. Det blir överskådligt och roligt att sätta tillbaks dem oxå som sagt. Ska försöka göra en riktig burk till alla Fannys pennor!!!

2009-02-01 @ 10:05:05
Postat av: Amanda

vilken söt! hur gammal är dottern?

2009-02-01 @ 10:20:21
URL: http://brunettsnurran.blogg.se/
Postat av: Åsa

Vilken gullig idé! Så fint det blev. Jag är helt tokig i lådor av olika slag. Tycker om att hålla ordning på mina prylar.



//Åsa

2009-02-05 @ 15:23:36
URL: http://grotting.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0